Hvad er en god tatovering?

Dette spørgsmål kan have mange forskellige svar. Her kommer jeg med mit bud, baseret på viden fra nogle af de mest garvede tatovører i branchen.

Der er nogle få kriterier, jeg føler en god tatovering altid skal indeholde:

 

Tatoveringen skal respektere kroppens flow

Kroppen har nogle naturlige linjer, som man ikke rigtig kan komme udenom. Hvordan de linjer løber, vil selvfølgelig variere fra person til person, men man kan hurtigt gøre et super flot design grimt ved at placere det på en måde, der ikke passer til kroppen eller legemet, det sidder på.
Et simpelt eksempel kunne være at placere en tatovering af en cirkel på et område af kroppen, som ikke er fladt – så bliver cirklen ikke rigtig til en cirkel, men mere en underlig oval. Det er selvfølgelig et meget simpelt eksempel.

Et mere komplekst eksempel er portrætter. Ansigter har generelt en oval form og nogle specifikke proportioner deri, så hvis man placerer en portrættatovering på et område af kroppen, der er meget ujævnt, vil proportionerne hurtigt blive forvrænget, og det vil se super underligt ud. Man ville for eksempel aldrig placere et portræt på albuen, fordi huden omkring albuen er ujævn, og det sidder lige midt i et bøj.

Der er mange eksempler som disse, men de illustrerer, at der er nogle uskrevne regler for, hvor det bedst giver mening at placere bestemte tatoveringer og designs.

Selvom det virker utroligt simpelt, så ser jeg desværre ofte tatovører, der ikke har den fjerneste forståelse for det, og man kan hurtigt stå og kigge på et ellers fremragende design og tænke: "Åh, hvor er det dog ærgerligt, at den er placeret lige der."

 

Tatoveringen skal have et balanceret flow og en harmonisk komposition

Det her læner sig rigtig meget op ad forrige punkt, men nu snakker vi mere om flow og komposition i selve designet og relationen mellem de forskellige motiver eller linjer i designet. Det har også meget at sige om, hvor det kan sidde på kroppen.

Et design skal som regel være harmonisk og balanceret. Hvis kunden for eksempel ønsker en rose og en løve, kan man sjældent bare placere dem klods op ad hinanden. Det giver ofte mening at tilføje et ekstra element mellem dem – måske noget røgslør (det er virkelig populært) eller noget skygge, der adskiller tingene, så designet bliver mere læsbart og organisk.

Et andet alternativ kunne være at få rosen til at overlappe løven. Det ville give lidt dybde og dynamik i tatoveringen, så den ikke ser så flad og kedelig ud.

Dette er igen bare eksempler, så du kan få en idé om, hvad jeg mener. Hvordan det fungerer i praksis, varierer selvfølgelig fra stilart til stilart.

 

Tatoveringen skal være letlæselig

Dette punkt vil mange tatovører måske være uenige i, men én af de vigtigste ting, jeg vurderer tatoveringer på, er, om de kan læses på afstand. Jeg mener, at en dygtig tatovør tager højde for, om deres arbejde er letlæseligt.

Det her er selvfølgelig mest relevant for større tatoveringer, da pointen ofte er, at de skal kunne ses. En fineline-tatovering, derimod, skal ofte være mere diskret, så det ikke er vigtigt, at alle kan se den på afstand – den skal være mere personlig og subtil.

Hvis vi taler om en stor tatovering, som for eksempel en hel ryg, så skal man helst kunne adskille de forskellige motiver fra hinanden på lidt afstand. Hvis man skal helt tæt på for at kunne se, hvad det forestiller, føler jeg, at noget af pointen går tabt. Hvorfor tatovere en hel ryg, hvis ingen der står to meter væk kan se, hvad det forestiller?

Manglende læselighed kan skyldes flere ting, som at tatovøren ikke har lavet skyggerne ordentligt eller brugt nok kontrast. Kontrast er vigtig, fordi det er med til at adskille elementerne i en tatovering og gøre den mere læselig – og omvendt, hvis der mangler kontrast, vil motiverne flyde sammen på lang afstand.

Det kan også ske, at tatovøren har proppet for mange motiver ind på for lidt plads. For eksempel er en god tommelfingerregel, når man laver en hel arm, at der skal være ét stort motiv på underarmen og ét stort motiv på overarmen. På den måde holder man det læsbart.
Dette vil også sikre, at tatoveringen holder bedre, hvilket leder os til næste punkt.

 

Tatoveringen skal være holdbar

Tatoveringer er permanente, så de skal helst holde sig flotte så længe som muligt. Størrelsen har en stor betydning her – små tatoveringer vil sjældent være pæne resten af livet. Hvis man vil have noget, der holder i rigtig lang tid, taler vi om større tatoveringer som en hel arm eller ryg.
Huden ældes, og det er et faktum, vi ikke kan komme uden om. Alle tatoveringer "lever" på en måde. Derfor har vi som tatovører et ansvar for at sørge for, at de tatoveringer, vi laver, holder sig pæne så længe som muligt.

Den bedste holdbarhed opnås ved at lave designs, der er luftige og ikke for detaljerede på for lidt plads. Det kan være svært at vide som kunde, så det er vigtigt at lytte til sin tatovør. Hvis din tatovør siger, at et design ikke vil holde i længden, har de som regel ret.

Nogle kunder vælger alligevel at få lavet et design, som tatovøren måske ikke mener er særlig holdbart, og det er helt fint – så længe de er indforstået med de mulige konsekvenser.
Jeg prøver personligt altid at informere mine kunder så godt som muligt, så de kan træffe den bedste beslutning – især nu hvor jeg primært laver små tatoveringer, der bare ikke har samme holdbarhed som større stykker.

 

Kunden skal være glad for tatoveringen

Der findes mange tatovører med lidt for store egoer, som nogle gange tilsidesætter kundens ønsker til fordel for deres egne kunstneriske ambitioner eller som bare er ligeglade med kundeservice. Men hvor god er en tatovering, hvis personen, der bærer den, ikke er glad for den?
Jeg tror på, at man altid kan finde en balance, hvor kunden får det, de gerne vil have, og tatovøren stadig er tilfreds med det kunstneriske udtryk. Selvfølgelig samtidig med, at man overholder de ting, jeg har nævnt her i artiklen.

Måske virker det sidste punkt lidt unødvendigt for nogle, men det er vigtigt at huske, at det her er et servicefag. Vi er håndværkere, hvis mål det er at tilfredsstille kundernes ønsker. Hvis kundetilfredshed ikke er opnået, synes jeg ikke, at det er den bedste tatovering, det kunne have været.

 

Konklusion – en god tatovering er mere end bare et godt design og god teknik

I mine øjne vil en god tatovering altid være en, der både opfylder de punkter, jeg har nævnt her, og som samtidig gør kunden glad.

Det er noget, min første tatovør lærte mig efter hans 25+ år i branchen, og det er noget, jeg altid tager højde for, når jeg laver designs til mine kunder.

Det vigtigste ved en god tatovering er, at kunden går ud ad døren tilfreds – og forhåbentlig bliver ved med at være det i mange år frem.

 

Book tid til din næste tatovering her

Læs her om hvad en fineline tatovering er

Læs mere om hvordan du finder den rette tatovør